سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوله پیش ساخته

سوله پیش ساخته

سوله پیش ساخته سوله آماده تحویل است.

سوله پیش ساخته یک سازه‌ مدرن امروزی است که در ساخت آن از متریال فلزی پیش ساخته و به صورت یک طبقه و سقف شیب دار ساخته می شود. این نوع سوله‌ها در ابعاد مختلفی تولید و در محل مورد نظر، اجرا و مونتاژ می شوند. سازه پیش ساخته سوله، به دلیل ابعاد کوچک نیاز به فونداسیون ندارند و نصب آنها به سرعت انجام می شود. هدف از طراحی سوله های پیش ساخته دستیابی به یک سوله سبک و مقاوم می باشد. این سوله یکی از پرکاربردترین سازه های پیش ساخته در جهان می‌باشد.

تمام مراحل طراحی و ساخت سوله پیش ساخته در محل کارخانه سازنده انجام می شود. سوله آماده به محل مورد نظر برده شده و در آنجا نصب می شود. همواره سوله پیش ساخته در دسته سوله های سبک و قابل حمل قرار می گیرد.

تمام سوله های ساخته شده بر اساس یک روش، شبیه به هم، به یک شکل واحد و یکسان ساخته نمی شوند. سوله های پیش ساخته دارای وزن سبک و قابل حمل هستند و کاربرد آنها صرفه جویی در وقت و هزینه را به همراه دارد.

مزایای سوله پیش ساخته

  • در ساخته سوله پیش ساخته به فونداسیون سوله نیازی نیست و عملیاتی همانند آرماتوربندی و بتن ریزی حذف می شود.
  • با حذف عملیات فونداسیون قیمت ساخت سوله پیش ساخته کاهش می یابد.
  • به دلیل تکمیل بودن ابزارهای ساخت سوله و سپس نصب آنها در محل مورد نظر زمان ساخت سوله پیش ساخته کاهش پیدا می کند.
  • به دلیل اینکه در ساخت سوله های پیش ساخته از ابزار و متریال سبک استفاده می شود از این رو مقاومت خوبی در برابر زلزله دارند.
  • بزرگترین مزیت سوله های پیش ساخته قابلیت حمل آسان سازه ها می باشد. سبکی و قابل حمل بودن این نوع سوله ها مشکل ساخت سوله در مکان های صعب العبور را از بین می برد.
  • کیفیت خوب سوله های پیش ساخته دلیل محکمی برای استفاده در کارخانجات و کارگاه ها می باشد.
  • قابلیت توسعه و گسترش پس از ساخت را دارا می باشد.
  • سوله های پیش ساخته در ارتفاع بالا نیز کاربرد دارند.

کاربرد سوله پیش ساخته

  • سوله ورزشی
  • سوله کارگاهی و صنعتی
  • سوله مرغداری
  • سوله های کشتارگاه
  • سوله های اسکان موقت
  • محیط های آموزشی
  • رستوران بین راهی و سفره خانه
  • سوله نمایشگاه‌های موقتی و دائمی
  • سوله های میدان میوه و تره بار
  • انواع سوله های تعمیرگاه‌ها

و...

مراحل کلی ساخت سازه پیش ساخته سوله

ساخت و مونتاژ تمامی قطعات مورد استفاده در سازه پیش ساخته سوله در کارخانه انجام می شود. این مراحل شامل بخش هایی همانند: برشکاری، مونتاژ اولیه، جوش اولیه، مونتاژ نهایی، جوش نهایی، تمیزکاری و رنگ آمیزی سازه پیش ساخته سوله می باشد. نصب اسکلت فلزی سازه در محل نصب انجام می شود. علاوه بر قطعات اصلی مورد استفاده باید از قطعات ریز دیگری مثل پیچ و مهره استفاده کرد که باید در محل نصب شود و سپس به کمک جرثقیل تیرچه های نهایی برای نصب و تنظیم استفاده شوند. به دلیل بزرگ بودن این ابعاد باید آن ها متناسب با نوع سوله طراحی شوند و در محل نصب سازه پیش ساخته سوله از آن ها استفاده کرد.

مراحل طراحی و تولید سوله پیش ساخته

اولین مرحله ای که در طراحی و ساخت تمامی سوله ها باید مد نظر قرار گیرد طراحی سوله می باشد. ابتدا نقشه سوله پیش ساخته توسط مهندسین فنی و به کمک نرم افزارهای کامپیوتری همانند SAP2000 و ETABS طراحی می شود. سپس ابعاد آن مطابق با سفارش مشتری و کاربری مورد نظر تعیین و با توجه به محل جغرافیایی نصب سوله متریال لازم برای ساخت سوله برآورد می شود. در تمام مراحل ساخت باید بازرسی فنی و کنترل مرغوب بودن سازه توسط نمایندگان پیمانکار انجام شود.

به طور کلی ساخت سوله پیش ساخته دارای دو بخش اصلی بدنه و اسکلت است.

پس از طراحی، ساخت سوله در محل کارخانه سازنده شروع می شود و اجزای اصلی آن مطابق با نقشه طراحی شده بوسیله جوشکاری به هم متصل شده و توسط پیچ و مهره محکم می شوند.

رنگ آمیزی سوله مرحله بعدی کار است که مطابق نظر مشتری اجرا می شود. پس از مرحله رنگ آمیزی، سوله ساخته شده به محل مورد نظر ارسال و نصب می گردد. همواره نصب سوله به مهارت خاصی نیاز دارد تا طبق استاندارد ها و اصول سوله سازی انجام گیرد. بعد از ستون گذاری و نصب سوله، سقف سوله پیش ساخته که معمولا از جنس ورق گالوانیزه می باشد روی آن قرار می گیرد. مرحله بعدی دیوارکشی، کف سازی و نصب درب های صنعتی و پنجره ها در محل های مشخص شده است.

آخرین مرحله از ساخت سوله پیش ساخته نصب ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و اجرای تاسیسات حرارتی و گرمایشی و سرمایشی - تاسیسات آب و فاضلاب و هوای فشرده - برق صنعتی و روشنایی و تهویه و … طبق طراحی و توافقات می باشد. در ادامه با ویژگیها و مشخصات ظاهری سوله های پیش ساخته آشنا می شویم.

شکل ظاهری سوله پیش ساخته

از لحاظ ظاهری یک سوله با سقف شیب دار ( برای نورگیری در سازه)و در یک طبقه طراحی می شود. همواره از یک قاب ساده یا مرکب فلزی با یک ستون در وسط یا یک ستون ترکیبی در وسط در ساخت این نوع سوله استفاده می‌شود. ارتفاع این سازه ها تابعی از کاربری سوله می باشد، به این صورت که اگر قرار است وسایل نقیله با ارتفاع زیاد وارد سوله شوند، ارتفاع سوله باید بلندتر از حالت عادی و نرمال در نظر گرفته شود. معمولا در دهانه سوله 6 متر ارتفاع محاسبه می شود. می توان در یک طرف سازه از سایه بان استفاده کرد یا در دو طرف سوله سایبان زد که این موضوع با توجه به شکل سازه پیش ساخته سوله می تواند متفاوت باشد. معمولا از سایه بان در سالن هایی که از جرثقیل یا ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند متداول تر است.

ابعاد ظاهری سوله پیش ساخته

این ابعاد در سوله های مختلف متفاوت و با توجه به نوع متراژ درخواستی سوله متغیر است. در بسیاری از موارد ابعاد دهانه متفاوت است. دهانه سازه پیش ساخته تا 60 متر هم ساخته می شود. به عنوان مثال دهانه سالن های در خواستی می تواند 10 متر تا 25 متر باشد که در قاب ساده از آن استفاده می شود. معمولا متوسط دهانه در صنایعی که نیاز به رفت و آمد ماشین آلات دارند در حدود 20 متر با ارتفاع 6 متر ساخته می شوند و هرگاه متراژ در خواستی در حدود 150 متر مربع باشد ابعاد ساخت سازه پیش ساخته 15 در 10 متر در نظر گرفته می شود.

خصوصیات سازه پیش ساخته سوله

سوله سازی عمدتا در صنعت کاربرد دارند از این رو طراحی سازه پیش ساخته سوله با طراحی انواع سازه های دیگر متفاوت است مخصوصا در قاب ها که باید شیب دار باشند و دهانه که نسبت به سایر سازه ها باید بزرگتر در نظر گرفته شود. نمی توان در ساخت سازه پیش ساخته به دلیل بزرگ بودن ابعاد از پروفیل ها یا تیرچه استفاده کرد و باید برای ساخت آن از تیرچه های متفاوتی به نام تیر ورق استفاده شود.

عرض دهانه سالن‌های سوله تا 60 متر نیز ساخته می شوند بر این اساس دهانه‌های سالن‌های مورد نیاز برای صنایع مختلف بین 10 متر تا 25 متر با یک قاب ساده ساخته می شوند. این ابعاد بنابر کاربری های مختلف سوله ها با یکدیگر متفاوت هستند و بنابر نوع متراژ درخواستی سوله متغییر می باشند.

سوله پیش ساخته